Wednesday, April 22, 2015

Karangan - masalah gejala sosial dalam kalangan remaja

"Berikan saya sepuluh orang remaja, nescaya akan saya gegarkan dunia ini,” begitulah ungkapan yang pernah dilontarkan oleh bekas Presiden Parti Indonesia, Soekarno yang menggambarkan betapa gahnya peranan remaja sebagai penentu pembangunan dan kemajuan negara pada masa hadapan. Remaja pada hari ini yang bakal menerajui pucuk pimpinan negara pada masa hadapan dan merupakan aset modal insan negara bak kata pepatah, pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Namun kebelakangan ini, masalah sosial dalam kalangan remaja ini sering terpampang di dada-dada akhbar sekaligus menambahkan kerunsingan terhadap Negara. Hal ini kerana bakal menentukan nasib Negara di masa hadapan. Tidak dinafikan,pelbagai usaha telah digembleng bagi mengatasi kemelut ini. Namun begitu, apakah punca kepada kegagalan tersebut?


    Sememangnya tidak boleh dinafikan ibu bapa adalah pendorong utama bagi remaja untuk menjadi seorang yang berguna kepada Negara. Namun apabila ibu bapa tidak dapat memberikan perhatian kepada anak-anak ataupun masalah keluarga yang semakin mendominasi keadaan membuatkan anak-anak menjadi tertekan di usia yang muda dan ingin mencari ketenangan diluar sana namun telah memilih jalan hitam akibat daripada terpengaruh dengan orang yang tidak bertanggungjawab. Disebabkan kekurangan kasih sayang keluarga, remaja mencari keseronokan di luar dengan terlibat dengan gejala sosial seperti gangsterisme, seks bebas, kes bohsia, hamil luar nikah yang diikuti dengan pembuangan zuriat di dalam tong sampah, penderaan, rogol, sumbang mahram, ketagihan dadah, hinggalah kepada mat rempit yang berpeleseran di luar sana.


      Pengaruh media massa juga menjadi salah satu punca penting yang menyebabkan remaja telibat dalam masalah sosial. Di zaman yang pesat dengan kemajuan teknologi ini, remaja sekarang mampu mendapatkan sebarang informasi dengan mudah tanpa sebarang batasan. Namun yang apa yang membimbangkan adalah kesan negatif dari kemajuan teknologi itu sendiri. Misalnya, hampir semua remaja pada era ini memiliki alat permainan “video game” yang sesetengah permainan melibatkan remaja atau seseorang itu untuk memainkan watak-watak sebagai pembunuh dan pengganas. Hal ini nampak seperti hal remeh namun kerana benda sekecil ini sahaja mampu mempengaruhi remaja melakukan perkara tersebut dalam dunia nyata dan berani mencederakan orang sekeliling. Hal ini akan menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah dalam negara. Justeru itu, di sebalik keseronokan yang terdapat pada teknologi yang ada sekarang terdapat juga kesan-kesan yang boleh mengakibatkan seseorang itu terlibat dalam gejala sosial.


       Lahirnya remaja yang berguna pada Negara dan masyarakat datangnya daripada sesebuah institusi kekeluargaan yang harmoni dan bahagia. Oleh sebab itu, keruntuhan akhlak dalam institusi kekeluargaan akan memberikan kesan yang besar ke atas kebahagian dan keharmonian sesuatu institusi kekeluargaan itu. Akibat daripada wujudnya ketidak harmonian dalam kekeluargaan, sesebuah kekeluargaan pastinya akan berlakunya penceraian. Hal ini akan menjadikan masa depan anak-anak terbiar dan tidak terpelihara, seterusnya hilang tempat bergantung dan bermanja. Kesannya berlakunya masalah-masalah sosial yang lain seperti budaya lepak, ketagihan dadah, gangesterisme, pelacuran, perjudian, hubungan sesama jenis dan masalah-masalah yang lain.


      Jatuh bangunnya sesuatu negara, agama dan bangsa pada masa kini diukur dengan melihat akhlak dan moral sesebuah masyarakat. Tidak dinafikan akhlak remaja pada hari ini sangat membimbangkan masyarakat. Sekiranya hal ini tidak dibendung oleh pihak–pihak yang tertentu, terutamanya oleh pihak kerajaan, maka tidak hairanlah suatu hari nanti masyarakat kita akan hancur dan keruntuhan akhlak remaja–remaja Melayu terutamanya akan rosak dan binasa. Namun begitu terdapat kesan yang paling ketara yang akan dilihat kiranya akhlak remaja pada hari ini tidak dibendung dengan segera. Masyarakat di negara ini akan menjadi porak-peranda, berpecah-belah dan tidak bersatu-padu. Akibatnya perasaan buruk dan prasangka akan wujud dalam masyarakat. Sifat saling curiga-mencurigai akan beraja di hati masyarakat. Hal ini memberi kesan apabila berlaku pergaduhan dalam masyarakat. Isu-isu perkauman akan wujud seandainya pergaduhan ini melibatkan antara dua kaum. Sekaligus kadar jenayah dalam kalangan masyarakat juga akan meningkat yang mana hal ini disebabkan oleh kadar keruntuhan akhlak di kalangan remaja semakin meningkat.


      Implikasi utama terhadap negara jika gejala sosial tidak ditengani segera akan menyebabkan negara akan kehilangan pelapis generasi kepimpinan pada masa hadapan. Hal ini akan menjadikan kerancakan pembangunan negara akan terbantut dan keadaan sosioekonomi negara menjadi lembap kerana wujudnya gejala sosial dan keruntuhan akhlak yang tinggi di kalangan masyarakat. Perkara ini menjadikan kadar jenayah dalam Negara meningkat sejajar dengan peningkatan gejala sosial sekaligus meningkatkan kos perbelajaan kerajaan untuk mengurangkan kadar jenayah. Seterusnya anasir-anasir luar akan meresap masuk kedalam negara sekiranya generasi muda pada hari ini tidak tahu menjaga akhlak mereka. Dan, kesan paling utama ialah remaja pada hari ini terutamanya akhlak remaja Islam akan hancur dan rosak, maka pandangan bangsa lain terhadap agama yang kita anuti pada hari ini tentulah serong dan buruk.


     Peranan ibu bapa jelas sekali merupakan solusi yang perlu diketengahkan dalam membendung masalah sosial dalam kalangan remaja ini. Sebagai Ibu bapa adalah menjadi tanggungjawab untuk memerhatikan setiap gerak-geri anak-anak mereka. Ibu bapa perlu sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta meluangkan masa untuk menyelesaikan masalah tersebut. Proses ini sangat penting kerana ketika inilah ibu bapa dan anak-anak mereka dapat bersatu hati sebagai sebuah keluarga. Situasi seperti ini akan membuatkan anak-anak rasa disayangi dan tidak diabaikan oleh ibu bapa meskipun ibu bapa sibuk dengan pekerjaan. Ibu bapa juga wajib mengetahui rakan-rakan anak mereka dan memastikan anak-anak mereka berkawan dan bergaul dengan orang-orang ynag baik dan berakhlak. Selain itu ibu bapa hendaklah menerapkan sikap positif kepada anak-anak dalam menangani masalah, emosi dan keputusan. Agama jelas sekali merupakan benteng yang akan menentukan sama ada baik atau buruk sesuatu perkara itu. Justeru itu, anak-anak perlu diserapkan dengan pendidikan agama sejak kecil lagi. Kata orang “melentur buluh, biarlah dari rebungnya”. Kesimpulannya, ibu bapa adalah role model kepada anak-anak bak kata pepatah Melayu “Kemana tumpahnya kuah kalau tidak nasi”. Ibu bapa yang baik pasti akan melahirkan anak yang baik juga.


     Selain itu, langkah-langkah pencegahan yang bersesuaian hendaklah diadakan seperti kaunseling di peringkat sekolah. Kaunseling di peringkat sekolah adalah penting dalam membantu remaja mengatasi masalah mereka. Program ini akan lebih bermakna sekiranya kaunselor-kaunselor yang berkelayakan dan berpengalaman dilantik dalam memantapkan pelaksanaan dan keberkesanan kaunseling tersebut. Mungkin anak-anak tidak dapat perhatian sepatutnya di rumah. Oleh itu, sekolah adalah satu medium yang baik buat remaja untuk mendapatkan perhatian daripada pihak sepatutnya. Program seperti mentor-mentee sangat membantu pelajar bermasalah untuk berubah. Apabila guru menunjukkan perhatian dan kasih sayang kepada anak muridnya, pasti pelajar akan lebih bersemangat untuk belajar. Remaja itu asalnya suci namun disebabkan pengaruh luar yang sangat mencabar itu mengganggu dan merosakkan proses pembesaran dan pembelajaran remaja. Justeru itu, adalah menjadi tanggungjawab guru-guru untuk membimbing pelajar ke arah kejayaan.


       Remaja adalah golongan yang sangat sukar dikawal. Mereka dipenuhi dengan sifat ingin tahu yang sangat tinggi. Hal yang demikian menyebabkan mereka senang terpengaruh dengan masalah sosial. Oleh itu, kita boleh mengambil inisiatif tertentu dengan mencungkil bakat dan potensi dalam diri mereka. Hal ini akan menyebabkan mereka lebih bermatlamat dalam hidup ini. Misalnya, pihak sekolah boleh mengadakan aktiviti-aktiviti sukan yang membentuk sifat berdaya saing secara sihat. Di samping itu, sekolah boleh mengadakan pertandingan bakat seperti, pertandingan nyanyian, tarian, persembahan teater. Remaja di zaman generasi alpha ini lebih tertarik dengan hiburan. Oleh itu, apa salahnya kalau bakat dan minat ini diketengahkan. Bukankah lebih berbaloi daripada membiarkan mereka menghancurkan Negara ini dengan masalah sosial yang ditimbulkan oleh mereka sendiri. Dengan adanya inisiatif ini, tidak hairanlah kalau mereka akan menjadi seseorang yang dibanggakan oleh Negara suatu hari nanti. Mereka mungkin sahaja mampu menjadi idola  sukan seperti Dato’ Lee Chong Wei yang telah menjadi perhatian dan sekaligus membawa nama Malaysia setaraf dengan Negara maju yang lain.


       Kesimpulannya,  isu gejala sosial yang sering kita dengar telah mendatangkan kebimbangan walaupun kita telah mengetahui punca kepada masalah ini dan kita juga telah nampak kesan-kesan yang kita hadapi sekarang seperti kes pembuangan bayi, mat rempit, pelacuran dan sebagainya tapi kita masih tidak dapat mengatasi masalah ini walaupun kerajaan telah mengadakan pelbagai kempen tapi masih tidak Berjaya. Persoalannya salah siapakah semua ini berlaku. Walaupun kita menunding jari di antara satu sama lain sekalipun masalah ini tidak akan selesai kerana kalau tiada kerjasama antara semua pihak, bagaimana masalah sosial akan diatasi? Bak kata pepatah Melayu "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh". Ambillah iktibar daripada pepatah ini kerana pepatah bukan sekadar pada nama tapi harus direnungkan bersama. Justeru itu, marilah sama-sama kita membanteras masalah ini bersama tanpa menunding jari sesama sendiri.

1 comment:

  1. Hai! Karangan ini berjaya menarik perhatian saya. Boleh saya jadikan karangan ini sebagai contoh karangan? Saya janji yg saya akan sertakan linknya di penghujg karangan ini. Terima kasih banyak2.

    ReplyDelete